Als webdesigner krijg ik vaak de vraag: ik heb twee bedrijven heb ik dan twee aparte websites of één website nodig? Wat zijn de voor en nadelen en welke keuze kan ik het besten maken?

Daarnaast wordt er vaak gevraagd of het nodig is om een landingspagina te creëren van waaruit bezoekers kunnen doorklikken naar de twee verschillende websites. In deze blog zal ik deze vragen beantwoorden en enkele overwegingen delen om je te helpen bij het maken van de beste keuze voor jouw bedrijven.

Aparte websites voor elk bedrijf

Het hebben van aparte websites voor elk van jouw bedrijven kan verschillende voordelen bieden, vooral als de bedrijven sterk van elkaar verschillen op het gebied van doelgroep, producten/diensten en branding. Hier zijn enkele redenen waarom je voor deze optie zou kunnen kiezen:

    R

    Duidelijke focus: Door elk bedrijf een eigen website te geven, kun je het specifiek richten op je ideale klant en hun problemen/behoeften.

    R

    Vindbaarheid SEO: Met afzonderlijke websites kun je jouw vindbaarheid in zoekmachines als Google beter afstemmen op de zoekwoorden van beiden bedrijven. Dit kan leiden tot hogere rankings in zoekmachines en meer gerichte organische bezoekers.

    R

    Flexibiliteit in branding en ontwerp: Elk bedrijf heeft zijn eigen visuele identiteit. Met aparte websites kun je voor ieder bedrijf apart een branding ontwerpen. Voor iedere website kun je een apart logo, kleuren en lettertype bepalen.

    Eén website voor beide bedrijven

    Hoewel aparte websites voordelen bieden, kan één website voor beide bedrijven ook een gunstige oplossing zijn. Hier zijn enkele overwegingen om te bepalen of dit de juiste keuze is:

    R

    Overlappende doelgroep: Als jouw twee bedrijven een vergelijkbare ideale klant hebben en je biedt vergelijkbare producten/diensten, dan kan het efficiënt zijn om ze op één website onder te brengen. De bezoekers raken dan niet zo snel in de war en maakt het gemakkelijker om cross-selling en upselling te bevorderen.

    R

    Kostenbesparing: Het beheren van één website is vaak goedkoper dan het onderhouden van meerdere websites. Het onderhouden/optimaliseren van één website is goedkoper dan dat je twee websites hebt. Denk aan alle updates, extra ruimte in je webhostingpakket en als je gebruik maakt van betaalde plugins moet je ze dubbel aanschaffen.

    R

    Dezelfde uitstraling en identiteit: Als je 2 bedrijven onder dezelfde branding vallen en een gemeenschappelijke visie en waarden delen, dan kan twee websites op één website de herkenbaarheid van je bedrijf versterken en het vertrouwen van bezoekers vergroten.

    Landingspagina en doorverwijzen

    Een landingspagina kan een handige manier zijn als je ervoor kiest om één website te hebben, maar wel je twee bedrijven duidelijk wilt scheiden. Met een landingspagina kun je bezoekers een duidelijk overzicht geven van jouw beide bedrijven en hen naar de juiste website leiden. Enkele voordelen van deze aanpak zijn:

    R

    Duidelijke navigatie: Een landingspagina fungeert als een tussenstation waar bezoekers kunnen kiezen welk bedrijf het beste bij hun behoeften past. Dit helpt verwarring te voorkomen en zorgt voor een gestroomlijnde gebruikerservaring.

    R

    Flexibiliteit: Als jouw bedrijven in de toekomst veranderen of groeien, dan hoef je alleen de landingspagina aan te passen om de nieuwe bedrijven toe te voegen of bestaande bedrijven te verwijderen.

    Conclusie

    Het kiezen tussen aparte websites of één website hangt af van factoren zoals de doelgroep, producten/diensten en branding van jouw bedrijven. Een landingspagina kan een handige optie zijn om bezoekers te begeleiden naar de juiste website. Het is belangrijk om zorgvuldig te overwegen wat het beste past bij jouw specifieke situatie.

    Elke situatie is uniek. Als je met deze vragen zit wat is nu de beste oplossing voor mijn bedrijven? Laat het mij weten ik denk graag met je mee in een gratis gesprek.

    Wil je hierover met mij sparren en gratis advies? Stuur mij een email naar contact@wenswebdesign.nl