Facebook en je website versterken elkaar. Hoe zit dat? Hieronder een casestudy:
Saskia heeft een eigen nagelsalon, haar zaak loopt aardig, toch krijgt ze vaak van haar klanten te horen waarom ze niet op internet te vinden is.
Van familie en bekenden krijgt ze diverse adviezen:
- Een responsive (aanpasbaar op smartphone en tablet) website laten bouwen door een webdesigner
- Een simpele website laten bouwen door je oom of nichtje, die dat als hobby doet
- Je hoeft toch niet op internet, je zaak draait toch goed?
‘s Avonds op de bank bekijkt Saskia hoe andere ondernemers zich zichtbaar maken op internet. Ze komt terecht op Facebook, waarom ga ik daar geen pagina aanmaken, dan hoef ik toch geen hele eigen website te maken?
Het is heel makkelijk om een zakelijke Facebookpagina aan te maken. Je kunt op die manier veel klanten mee trekken. Dan heb je toch geen website meer nodig? Is dat zo?
Voordeel van Facebook is, je kunt makkelijk likes verzamelen, het is gratis, je kunt je pagina delen, mensen uitnodigen, albums en evenementen aanmaken, het is goed te bekijken op een smartphone en tablet en het is kant en klaar. Je hoeft alleen een mooie foto als omslag en een profielfoto te plaatsen en daar is je eigen pagina. Een kind kan de was doen.
Het grote nadeel van Facebook is dat je te maken hebt met een site van derden. Je gaat akkoord met de algemene voorwaarden, die regelmatig herzien worden. Je bent afhankelijk van de Facebook Look. Je loopt ook het risico dat Facebook ineens stopt, of je account verwijderd wordt, dat zou heel zuur zijn, want dan zijn al je contacten, blogs, foto’s kortom alle content die je onder jouw account geplaatst hebt zijn dan helemaal verdwenen. Ook ben je afhankelijk van het algoritme, Facebook bepaalt wat relevante content is voor de bezoeker. Om nog in iemands tijdlijn te komen, moet je iedere keer nieuwe content plaatsen, dat interessant is voor jouw doelgroep. De concurrentie is groot en er is veel afleiding van andere berichten en advertenties.
Je komt ook niet professioneel over als je alleen een facebookpagina hebt, je wordt niet serieus genomen als je niet in een eigen website investeert.
Voordeel van een website is, dat het je eigen thuis is. Je kunt precies bepalen wat de uitstraling van je bedrijf is, je eigen look. Je hebt alles onder controle over je gehele beeldmerk en je content, het verdwijnt niet. Je kunt statistieken bijhouden, zodat je het gedrag van je bezoekers kunt analyseren, SEO bijschaven en zo ook je website optimaliseren. Klanten kunnen makkelijker contact met je opnemen, je portfolio bekijken, meer informatie over je onderneming lezen, meer kennismaken met jou en je diensten.
Tegenwoordig zijn Facebook en websites steeds meer naar elkaar toegegroeid. In vele gevallen zijn ze innig verbonden, om klanten te informeren, zichtbaar te worden, nieuwe klanten te trekken en het klantcontact warm te houden.
Alle content die je op je website plaatst kun je met een link delen op je facebookpagina, zo leidt je de bezoeker naar je website. Zoals blogs, evenementen, workshops, weggevers e.d.
Het is de route waarbij jij elke nieuwe potentiële klant bij de hand neemt.
Je deelt je kennis op je Facebookpagina, je plaatst een weggever, de bezoeker wordt naar je website geleidt waar de weggever te downloaden is. De bezoeker laat zijn/haar emailadres achter, dit emailadres komt in jouw adressenlijst te staan. Met potentiële klanten kun je middels een emailreeks leiden tot een aankoop, inschrijving e.d.
Hierbij kunnen Facebook en je website niet zonder elkaar.
Als starter is het prima om met een Facebookpagina te beginnen, dan ben je al snel zichtbaar op internet. Zodra je wat op dreef bent met je onderneming, ga aan de slag met een website, zodat je ook je eigen thuis hebt op internet en niet overkomt als een hobbyist.
Mijn missie is,om je die website te geven waar jij je thuis voelt, waarmee je zelf aan de slag kunt, de uitstraling weergeeft van je onderneming , duidelijk en overzichtelijk voor jouw ideale klant.
Neem vrijblijvend contact met me op, ik hoor graag wat je wensen zijn voor je eigen website. Ik kan je dan een offerte op maat sturen, want iedere website heeft zijn eigen prijskaartje.