In deze blog vertel ik je de 5 redenen waarom je voor een ideale klant kiest.

In 2009 ben ik mijn bedrijf begonnen. Er waren toen nog geen webinars, masterclasses, challenges e.d. te vinden via social media. Tenminste ik kwam ze niet tegen. Facebook was erg privé, Linkedin meer voor de grotere bedrijven of als je een baan zoekt en dan had je nog Hyves.

Mij was geleerd om een doelgroep te kiezen om je bedrijf daarop te richten. De doelgroep die ik toen koos was heel simpel, iedereen die een website wil. Voor de hele wereld wilde ik wel een website maken. Al snel merkte ik dat dat toch niet zo werkte.
Nadat mijn kinderen naar school gingen en daardoor meer de tijd had om AAN mijn bedrijf te werken, wilde ik mijn bedrijf verder laten groeien. Maar hoe dan?

Ondertussen waren er wel allerlei webinars, challenges en ook Facebookgroepen te vinden. Ik ging van alles volgen en ging mezelf inlezen. Één van de eyeopeners was het kiezen van je ideale klant! Tegelijkertijd was dit ook weer erg eng, want schuif je dan niet heel veel klanten die je toch ook zou kunnen helpen opzij? Dat is toch zonde?

Vele klanten van mij bekruipt dit gevoel ook en dat is heel begrijpelijk.

En je zult het vast wel heel vaak tegengekomen zijn, bijna iedere coach e.d. roept altijd kies je ideale klant! Ja ik dacht ook een tijdje het zal wel, maar ik ben er toch anders over gaan nadenken.

Doordat ik toch de keuze gemaakt had voor een ideale klant, ben ik erachter gekomen dat dit echt werkt. Mijn bedrijf is flink gaan groeien en potentiële klanten wisten mij te vinden. En de klanten die ik ook graag wil helpen, maar niet precies in mijn ideale klant plaatje past die blijf ik uiteraard helpen. Het mooie is dat zij mij dan toch hebben weten te vinden.

Ik schrijf deze blog, om jou te inspireren en motiveren om toch voor die ideale klant te gaan kiezen.

5 redenen waarom het nodig is om je ideale klant te kiezen om je bedrijf te laten groeien.

1. Werken met de allerleukste klanten

Wat nou zo fijn is aan het ondernemerschap is dat je zelf mag bepalen met je wie je samenwerkt. Dat is anders als je in loondienst zit dan wordt het van hoger af bepaald met welke collega’s je samenwerkt en voor welke opdrachtgevers je iets moet aanleveren. Als ondernemer heb je daar zelf de regie over. Hoe gaaf is het dat je kunt kiezen voor de klanten waar je energie van krijgt, waarmee je een klik voelt, waar je echt blij van wordt en van wie je in een flow komt. Dat als je uit je bed stapt en in je planning kijkt met wie je vandaag een gesprek hebt, dat je dan een Yessss gevoel krijgt. Dat is niet alleen goed voor je bedrijf maar ook voor jezelf, je gaat dan met veel plezier aan de slag en je krijgt er energie van. Als het vanaf begin af aan erg stroperig voelt, of het voelt alsof je aan een dood paard trekt, dan is dat niet jouw klant. Zelf ben ik er altijd eerlijk in, ik wil alleen maar met ondernemers samenwerken die ook écht met mij samen willen werken. Het werkt anders gewoon niet. Het gaat je te veel tijd en energie kosten en dat is zonde. En als het dan niet lukt met die klant, dan gaat dat nieuws als een lopend vuurtje.
Dus gebruik het voordeel van zelfstandig ondernemer zijn en werk met klanten waar je energie van krijgt.

2. Vergroot je expertstatus door je te specialiseren in jouw vakgebied

Je hebt heel veel coaches, dat hoor je ook vaak oh er zijn al zoveel coaches! Maar iedereen coacht weer een bepaalde doelgroep en doet het ook op zijn/haar eigen manier.

Er zijn bijv. ook zoveel webdesigners, maar toch komen bepaalde klanten naar mij toe. Omdat ik geluisterd heb naar mijn ideale klant heb ik mijn aanbod daar helemaal op aangepast. Dat zijn allemaal coaches, therapeuten en andere dienstverleners. Zij willen op een makkelijke manier zelf hun website leren bouwen of een website door mij laten maken die ze zelf kunnen aanpassen.
Er zijn vele CMS systemen zoals joomla, Wix, squarespace en natuurlijk WordPress. Ik heb mezelf jarenlang gespecialiseerd in WordPress omdat ik volledig achter het systeem sta en ik daarmee al mijn klanten aan een website kan helpen die bij hun wensen past. Zo heb ik mezelf gespecialiseerd.

Als je bijv. een docent bent, dan richt je jezelf ook niet op iedereen die op zoek is naar Engelse les, natuurkunde les of rekenles etc., je richt je op 1 daarvan.
Of een arts, die is ook gespecialiseerd in een vak, je gaat niet naar een gynaecoloog als je het aan je hart hebt.

Je hebt ook meer vertrouwen in iemand die gespecialiseerd is in hetgeen waarmee jij geholpen wilt worden. Zo kunnen klanten ook makkelijker naar je doorverwezen worden.

Als je een specialisme kiest, dan weten je ideale klanten je ook beter te vinden en je warme netwerk weet ook wie ze naar jou door kunnen sturen.

3. Vissen in een grote vijver

Wanneer je jezelf richt op iedereen die maar geholpen wilt worden, dan zal niemand zich aangesproken voelen. Mensen weten niet waarvoor ze nou precies bij je terecht kunnen, wat doe je nou eigenlijk? Je marketing gaat alle kanten op, dan over deze expertise dan over dat. Als je mensen wilt helpen om weer fitter te voelen, maak dan ook duidelijk wat de reden is dat jouw klanten niet fit zijn. Zijn ze niet fit omdat ze net bevallen zijn, dat ze overgewicht hebben of dat ze moeten gaan revalideren.
Als mensen het niet snappen dan gaan ze je niet meer volgen en schrijven zich uit van jouw nieuwsbrief. Je maakt jezelf anders ook ongeloofwaardig, jouw potentiële klanten gaan denken dat je overal maar een klein beetje van af weet. Als jij je specialiseert in iets dan wekt dat veel vertrouwen op.

Vergroot dus je expertstatus door je te richten op een expertise die bij jou en je ideale klant past.

4. Spreek de taal van je klanten

Luister goed naar de woorden en taal die jouw ideale klant spreekt. Zo ontdekt je wat het verlangen is en als jij jezelf daarop richt dan gaat jouw ideale klant sneller over tot aankoop. Als jij op een website leest wat precies past waar jij op zoek naar bent, of waar jij mee geholpen wilt worden, dan word je enthousiast, je krijgt een yessss gevoel en gaat over tot het kopen van jouw dienst.

Eigenlijk wil je het allerliefst in het hoofd van je ideale klant kruipen, zodat je weet wat daar in dat hoofd afspeelt. Helaas gaat dat niet, maar je kunt wel praten met jouw ideale klant om daarachter te komen.

5. Alles draait om jouw ideale klant

In je bedrijf draait alles om je ideale klant. Want alles wat je in je bedrijf doet doe je voor je klanten. Alle marketingtools zoals je social media posts, je website, nieuwsbrieven die schrijf je allemaal naar je ideale klant toe.

Soms hoor ik nog weleens van klanten, ja maar dat vind ik niet mooi op mijn website. En mijn foto hoeft er ook niet zo groot op. Zij vergeten dat ze niet een website voor zichzelf maken, maar voor hun klanten. Het is de etalage die jouw bezoekers moet aanspreken. Vraag je dus bijv. af welke reactie zou een bepaalde foto teweegbrengen bij je ideale klant, of welke kleur. Je kunt dit ook gewoon aan je klanten vragen.

Het is ook veel makkelijker om teksten te schrijven als je een ideale klant kiest. Je hebt dan een bepaald persoon in je hoofd en kan je daarop richten. Je praat als het ware naar die persoon toe.

Ik ben benieuwd of jij al een ideale klant hebt gekozen. Is jouw bedrijf sinds die keuze gegroeid? Heb ik je kunnen inspireren en heb je inzichten gekregen om dan toch voor een ideale klant te gaan kiezen? Laat het mij weten dat vind ik leuk.

Wil je nog meer tips ontvangen schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief

Deel deze blog met andere ondernemers voor wie dit interessant zou kunnen zijn.